5 dagers reiserute for Norge bobil

5 dagers reiserute norge

I begynnelsen av mai la vi ut på en 5-dagers roadtrip gjennom Vestlandet, som har blitt vår tradisjon. Timingen er perfekt – færre folkemengder, fantastiske vårfarger som maler landskapet og ideelt vær. Vi planla nøye reiseruten vår for å få mest mulig ut av tiden vår og sikre at vi så de beste severdighetene. Følg reiseruten vår for den beste introduksjonsturen til Norge.

Innholdsfortegnelse

Dag 1 - Sandefjord til Dalen

Reisen vår startet på ettermiddagen med en 3-timers kjøretur til Dalen. Gjemt i den øvre enden av Telemarkskanalen blant fjell og brusende fossefall, har Dalen en attraksjon som må besøkes – en bemerkelsesverdig badstue Soria Moria plassert på innsjøen Bandak. Reservasjon er et must for denne perlen.

TIPS: Er svette i badstuen din favorittaktivitet? Sjekk ut vår liste over de 10 beste badstuene i Norge!

Vrangfoss sluser

På vei til Dalen stoppet vi kl Vrangfoss sluser og Eidsborg stavkirke. Telemarkskanalen starter i Skien som ligger lavere enn Dalen. For å overvinne høydeforskjellen på 75 meter, må båter bruke 18 låser (heiser). Vrongfoss er den største.

Før vi nådde målet vårt, klemte vi inn en kveld fottur til Rui gård, starter praktisk bak en lokal blomsterbutikk.

Vrangfoss sluser i Norge
Vrangfoss sluser

Badstue Soria Moria

Da solen begynte å gå ned, unnet vi oss en privat badstuøkt på Soria Moria – den perfekte avslutningen på en begivenhetsrik dag. Det kostet 300 nok for to timer, og var et luksuriøst tilfluktssted komplett med dusj og toalett.

Overnattingssted: Vill camping ved en demning i Mo

beste badstue i Norge
Badstue Soria Moria

Dag 2 - Mo til Fjellhaugvatn

Da vi startet klokken 07.00, omfavnet vi den tidlige morgengløden og la ut på veien. De beste kanelsnurrer bakeri iht @helenemoo, Mjonøy, ble dessverre ikke åpnet ennå. Glem det. De lager ganske bra bakervarer hos Haukeliseter Fjellstue også, og det er der vårt neste stopp er.

Haukelifjell

Fjellgangen Haukelifjell var fortsatt dekket av et sammenhengende lag med snø, godt nok for perfekt vårkjøring. Vi nøt den vinteraktige utsikten med en kopp kaffe og la ut på reisen igjen.

Låtefossen

Låtefossen fossen, et syn du ikke må gå glipp av, krevde mer enn bare en rask pit-stopp som de fleste andre gjorde.  Du kan gå opp til midten av fossen. Stien starter på venstre side av veien etter at du har krysset brua.

Vi gikk også ca 100 meter videre til Espelandsfossen fossen, som ligger på høyre side av veien og er like vakker som Låtefossen.

Låtefossen foss Norge
Låtefossen

En annen foss vi bestemte oss for å se var ikke særlig populær Tjørnadalsfossen. Selv om det i utgangspunktet er ved veien, er det ikke mange som stopper der, til tross for dens penhet. Den er veldig lang og har mange bekker og kaskader. Det var ikke den siste fossen på en dag.

Bondhusdalen

Etter å ha passert gjennom den 11 km lange Folgefonna bretunnel, la vi ut på en spasertur til Bondhusvatnet, og fanger postkort-perfekte utsikter over det turkise vannet og brerestene.

båt på et brevann Bondhusvatnet
Bondhusvatnet

Reisen fortsatte med en kjøretur til Fjellhaugvatn, hvor vi snublet over enda en perle ved veien—Furebergfossen foss. Det var her vi fant vår rolige campingplass ved innsjøen, som ligger midt i det ulendte terrenget.

Overnatting: Vill camping ved Fjellhaugvatn

Dag 3 - Fjellhaugvatn til Bakka

Med solen som vekkerklokke kastet vi ikke bort tiden på å ligge i sengen. Vi tok en ferge fra Lyngstranda til Gjerdmundshamn i stedet for Jondal-Tørvikbygd av to grunner.

For det første ville vi ikke kjøre tilbake samme vei, og vi ville ikke gå glipp av naturlig skjønnhet ved å kjøre i en tunnel. Avgjørelsen ga resultater. Hardangerfjord i full våroppblomstring blåste tankene våre av. Det hele så bare for perfekt ut!

hus på øya i Hardangerfjord
Hardangerfjord

Steinsdalsfossen

Siden det var vår og vi var i området med de vakreste fossene, kunne ingen dag gjennomføres uten en foss. En annen på listen vår var Steinsdalsfossen. Unikhet og lett tilgjengelighet gjorde denne fossen til en av de mest besøkte i Norge.

Skjervsfossen

Visste du at sjansen er ganske stor for at det ved siden av en tunnel også er en gammel vei? Noen ganger er det skjulte perler på dem. Skjervsvegen er en av de veiene og skatten er det Skjervsfossen foss med populære Instagram-toaletter ved siden av.

DNT Kiellandbu

Etter et par timer i bilen er det alltid deilig å strekke på beina på tur. Da vi visste at det fortsatt kunne være snø på fjellet vi valgte, gikk vi for det uansett.

DNT Kiellandbu er en liten Norsk Turistforenings hytte som lover vakker utsikt fra sine eventyrlige vinduer.

Dessverre ga vi opp halvveis mens vi vasset gjennom den dype snøen. Dette betyr ikke at du ikke kan nå det. Motsatte! Bare ta med ski eller truger selv i mai når det er over 20 grader celsius.

Nå, advar bobilpassasjerene dine om at det ikke er riktig tidspunkt å ta en lur!

Når du kjører i retning Bakka, begynner fjellene å stige høyere og høyere, og danner en fenomenalt landskap med tilfeldige fossefall over alt. Guts forteller deg at de spektakulære fjordene endelig er nær!

Vi avsluttet dagen med Nærøyfjorden camping i Bakka. Denne gangen, stol på Google Maps selv om veien ikke føles som å føre inn i sivilisasjonen, og tilliten din vil bli betalt med det vakreste stedet for natten du kommer til å ha i Norge.

Overnattingssted: Nærøyfjorden Camping i Bakka

Dag 4 - Bakka til Breidvatnet

Rimstigen

Da vi våknet til nok en strålende dag, la vi ut på en givende fottur til Rimstigen, og tok endeløse øyeblikksbilder av UNESCO Nærøyfjorden langs veien. Selv om det var veldig bratt tok vi det sakte og nådde målet på 2 timer.

En annen aktivitet vi gjerne vil gjøre her neste gang er kajakkpadling. Fjorden er alltid rolig, den er ikke for bred eller travel. Perfekt for kajakkpadling!

utsikt over Nærøfjorden fra Rimstigen
Utsikt fra Rimstigen

Undredal og Flåm

Et kort stopp i Undredal ga et glimt av den sjarmerende landsbyen, kjent for sin geitost. Deretter reiste vi til Flåm, et yrende aktivitetssenter som byr på en mengde opplevelser, fra den ikoniske togturen til Flåmsbana til naturskjønne kajakkturer.

Du kan tilbringe en hel dag der og ikke kjede deg. Vær imidlertid oppmerksom på at denne dagen ikke vil være gratis. Alle aktiviteter krever i snitt 1000 kroner innbetalinger.

Togturen Flåmsbana har økt sin priser og vil koste deg mer enn 100€ per person. Togturen er en veldig fin opplevelse i hjertet av naturen. Men hvis du har et budsjett, vil ikke dette være en aktivitet for deg.

bittelille hus ved fjorden i Undredal
Undredal

Stegastein

Turen vår fortsatte til fjordens mest tilgjengelige utsiktspunkt, Stegastein. Det er på dette punktet hvor Naturskjønn rute Aurlandsfjellet (åpent juni-september) starter eller slutter. Utsiktspunktet er praktisk tilgjengelig med bil og byr på en utsikt som vanligvis bare vanskelige turer byr på.

Vær oppmerksom på at veien opp til Stegastein er ekstremt smal, bratt og svingete. Hvis du ikke er en selvsikker sjåfør, slipp å kjøre opp dit.

utsikt over fjorden fra Stegastein utsiktspunkt
Stegastein utsiktspunkt

Siden den naturskjønne ruten fortsatt var stengt kjørte vi tilbake til Aurlandsvangen og gjennom verdens lengste veitunnel Lærdalstunnelen.

Avhengig av lengden på turen din, er dette punktet hvor du kan bestemme om du vil komme tilbake til østsiden av Norge eller fortsette videre.

Våre eventyrlystne sjeler ble fylt av glede og det var på tide å kjøre tilbake til Sandefjord. Vi var innom Borgund kirke og Rjukandefoss og kjørte mot Hønefoss for natten.

Overnatting: Vill camping ved Breidvatnet

stavkirke i Burgund, Norge
Borgund stavkirke

Dag 5 - Breidvatnet til Sandefjord

Kistefos museum

Vår siste dag startet med et besøk til Kistefos museum. Det mest fotograferte kunstverket er The Twist, en bro, galleri og skulptur i ett. Skulpturparken er alltid åpen, også utenom åpningstidene.

Da vi reiste hjemover, endret landskapet seg, og tilbød færre severdigheter, men ikke mindre skjønnhet.

bro, galleri og skulptur i ett
The Twist

Kostnader for biltur

I løpet av vår 5-dagers biltur tilbakela vi 1200 km. De brensel kostnaden var 1400 kr og den bomveier kostnaden var 325 kr, inkludert 25% serviceavgift. Vi betalte kun på én parkeringsplass som var i Bondhusdalen. Prislappen der er 100 kr for en dag.

Det private badstue Soria Moria i 2 timer var absolutt verdt 300 kr kostnaden. De campingplass i Nærøyfjorden er 400 kr for en bobil og 2 voksne uten strøm (ikke nødvendig i våre selvforsynte bobiler).

Den siste utgiften var på handle mat. All mat til vår 5-dagers reise, inkludert snacks og engangsgrill koster 1000 kr.

Kart

Dette kartet passer bare for den bedre fantasien på turen vår. Ikke alle severdighetene er der, og reisen kan endres i henhold til trafikkforholdene.

Planlegg reisen selv ved å søke etter stedene som er oppgitt for hver dag.

Vises ikke kartet? Godta informasjonskapsler eller klikk her for å åpne kartet i en ny fane.

Reflekterer over vår Vestlandseskapade, Jeg kan ikke overdrive hvor flott tiden vår var. Det eneste problemet er, mens 5 dager er nok for et fantastisk introduksjonsbesøk, det er absolutt ikke nok tid til å se alt som internett og sosiale medier selger deg. Norge er en stort land hvor hver kilometer føles som to.